1. Nedovreté okná
Pred vytiahnutím plachiet si vždy skontrolujte, či sú palubné okná skutočne zavreté, nielen privreté na vetranie. Nezaistené okno totiž na 100 % vylomí alebo poškodí oťaž pri obrate. A vám vznikne škoda 500 až 1 000 eur.
Nedovreté okno pri plavbe je takmer istou vstupenkou ku strhnutiu kaucie
2. Mooring pod loďou
Pred každým vyplávaním (a naštartovaním motoru) si skontrolujte, či vám mooring neprechádza pod loďou k skrutke, či je celý ponorený a nie je nikde zachytený. Skontrolujte tiež ostatné laná.
3. Odhodenie mooringu
Pri vyplávaní vždy chvíľu počkajte, až odhodený mooring klesne ku dnu, a až potom pomaly vyplávajte. Keď idete parkovať, či sa chystáte vyplávať, používajte (pokiaľ to je možné) malý plyn – škoda potom nie je taká fatálna.
4. Podávanie mooringu
Buďte obozretní počas príjazdu k mólu, kedy vám obsluha podáva mooring. Ak vidíte, že vedie pod loďou, hned vyraďte.
5. Neporiadok
Vyhnite sa neporiadku na palube – pripravené lano sa môže zosunúť do vody, čo môže viesť k zvýšeniu rizika úrazu a zníženiu vašej schopnosti rýchlo zareagovať.
TIP Prečítajte si i príbeh nášho klienta, kde nájdete veľa ďalších tipov, ako predchádzať namotaniu lana na lodnú skrutku. Namotanie mooringu môže totiž viesť až k prepadnutiu celej kaucie. Často sa poškodí aj tesnenie a do prevodovej nohy sa dostane voda. Kvôli oprave je potom nutné vytiahnuť loď z vody.
Namotaný mooring je jednou z najčastejších škôd, ktoré v Boatsafe riešime
6. Prehliadnutá plytčina či útes
Nespoliehajte sa slepo na na GPS a elektronické mapy, ani na autopilota – niektoré plytčiny na plotri pri malom priblížení neuvidíte a môžete poškodiť kýl alebo kormidelný list. GPS tiež môže vypadnúť.
7. Málo informácií o kotvisku
Získavajte informácie o kotviskách (dostatočná hĺbka, bezpečnosť pri určitom vetre, vlnení…) – podľa toho voľte bezpečné kotvisko a spôsob pristávania a vyväzovania sa.
K poškodeniu kýlu dochádza najčastejšie v dôsledku podcenenia navigácie alebo kvôli nepozornosti a táto škoda sa nevyhýba ani skúseným jachtárom
8. Dostatok fendrov
Pri pristávaní používajte dostatok fendrov (a určite jeden pripevnite aj na kormu), požiadajte prípadne charterovku o ďalšie.
TIP Máte obavy z hladkého pristávania? S naším návodom Prístavné manévre krok za krokom zvládne bezpečné pristátie hravo aj začiatočník. Nájdete tu veľa tipov aj ukážok.
Pri pristávaní počítajte aj s vetrom a ďalšími faktormi (propwash, propwalk)
9. Stav plachiet
Dôkladne si preberte loď, skontrolujte aj stav plachiet a ich upevnenie, v prípade pochybností trvajte na výmene.
10. Podcenenie meteoanalýzy
Počasie priebežne vyhodnocujte, predvídajte vývoj a nespoliehajte sa len na Windy, presnejšie sú lokálne servery, kde nájdete varovania pred nečakanými búrkami, ktoré globálny model nezachytí. Sledujte aj terén a jeho vplyv na silu a smer vetra – nezaskočia vás tak poryvy, keď budete napríklad vychádzať spoza ostrova.
Podľa počasia voľte trasu plavby a refovanie plachiet. Prípadne plavbu ukončite alebo vyberte včas bezpečné kotvisko a primerané vyviazanie. Predídete tak prekvapeniam v podobe roztrhaných plachiet, nárazu alebo odtrhnutiu sa z bójky, či kotvy.
TIP Všetky meteo zdroje pre jachtárov nájdete na jednom mieste - mapu vetra, predpoveď podľa windy, synoptickú mapu s predpoveďou aj s odkazmi na presné lokálne servery.
Prispôsobte plachty očakávanému počasiu a včas refujte
11. Nepozornosť
Venujte sa riadeniu lode a dívajte sa okolo seba. Nepozornosť či únava stojí bohužiaľ za množstvom škôd a nevyhýba sa ani ostrieľaným jachtárom.
A pokiaľ sa predsa len prístavný manéver nepodarí, alebo vás zaskočí počasie, tak sa môžete spoľahnúť na poistenie kaucie. Nezabudnite ani na špeciálne cestovné poistenie pre jachtárov a pre 100% istotu odporúčame tiež poistenie zodpovednosti skippera, ktoré vás spolu s posádkou kryje aj pri hrubej nedbalosti.
Peknú a pohodovú plavbu a plavte sa bezpečne.
Chcete si přečítať ďalšie články o jachtingu a bezpečnej plavbe? Pokračujte na našom jachtárskom blogu!