Namotanie mooringu na lodnú skrutku pri pristávaní. Ako tomu môžete predísť?

Autor: Daniela Jírová /preklad Martina Sobotová/ 17.8.2021 Článok
Namotanie mooringu je nočnou morou každého jachtára. Kombinácia užšej maríny a vetra je skrátka riziková. Čo presne sa obvykle stane a aká vysoká býva škoda? Ako si nenamotať mooring na propeler a úspešne tejto nehode predísť?
Namotanie mooringu na lodnú skrutku

V jedno júlové popoludnie plánovala vplávať do maríny v Pirovaci loď nášho klienta. Fúkal juhovýchodný vietor o sile17 uzlov. Pri manévri pri móle V2 vošla loď na mooringové lano a došlo k jeho namotániu na lodnú skrutku. Dostalo sa do propelera a posádka ho už nedokázala odtiaľ dostať vlastnými silami.

Vo chvíli, keď fúka a manévrujete v preplnenej maríne, je to naozaj veľmi nepríjemný zážitok. Motor nie je možné pustiť, posádka je vystresovaná a takto neovládateľná loď dokáže rozhodiť aj skúseného kapitána a už nikdy si nebude chcieť podobný zážitok zopakovať. Hoci takúto situáciu zažil aspoň raz už skoro každý, veľa takýmto problémom sa dá jednoducho predísť.

Jak predchádzať namotaniu mooringového lana pri prístavných manévroch?

Namotanie mooringového lana na lodnú skrutku bolo najčastejšie hlásenou škodou, ktorú sme v Boatsafe v roku 2021 riešili. Poďme si preto rozobrať najčastejšie příčiny. Ako sa namotaniu môžete vyhnúť a aké situácie sú najnáročnejšie?

1. Podávanie mooringu pri pristávaní

Pri príjazde k mólu vám obsluha maríny lano zdvíha a podáva. To je kritický moment. Keď vidíte, že mooringové lano vedie pod loďou, musíte vyradiť, aby k namotaniu lana nedošlo.

Pozor si dajte hlavne na katamaráne, kde kapitán na kormu dobre nevidí. Tam je obzvlášť dôležité inštruovať člena posádky, ktorý má mooring na starosť, a dohodnúť si s ním jasné signály.

Niekedy však môže dôjsť k tomu, že vám obsluha maríny podáva mooring rovno šikmo pod loďou. Tu už je jasné, že to neskončí dobre. Zavolajte na obsluhu (skôr teda poriadne zakričte), nech mooring pustí do vody. Inak ho máte takmer určite na skrutke. A nielen že budete musieť riešiť namotané lano, ale loď sa stane neovládateľnou a môže dôjsť k ďalším škodám.

Namotané lano na lodní šroub
2. Vyplávanie z prístavu

Před vyplávaním si vždy skontrolujte, že časť mooringového lana vedúceho od móla k prednej rohatke, je celá vo vode. Často sa totiž počas pristávania stáva, že človek beží s mooringom z kormy na provu a nevšimne si, že tenké lano vedúce z móla k mooringu sa zachytí za relingový stĺpik alebo o fender. A potom pri odplávaní vydáte povel "zhodiť mooring" a pomaly sa plavíte od móla. A mooring, miesto toho, aby klesal ku dnu, sa zdvíha a zdvíha.... až sa zamotá do skrutky.

Pri odplávaní vždy chvíľu počkajte, až odhodený mooring klesne pod loď, a až potom pomaly vyplávajte. Nestane sa tak, že by ste mooring pri vyplávaní namotali.

3. V maríne a pri prevzatí lode

Pri prevzatí lode obvykle naštartujete a zaradíte dopredu aj dozadu, aby ste vyskúšali, či motor a radenie dobre fungujú. Skôr než to urobíte, overte si, že vám mooring nevedie pod loďou k lodnej skrutke, alebo ho namotáte ešte pred vyplávaním.

Pred každým vyplávaním si skontrolujte, či vám mooring nevedie pod loďou k lodnej skrutke. Napríklad aj preto, že v niektorých nechválne známych prístavoch sa občas stane, že sa počas noci mooringové lano „nevysvetliteľným“ spôsobom dostane na lodnú skrutku. Našťastie je hneď po ruke ochotný potápač, ktorý ho za "pár" eur vymotá (zhruba tak 50 až 100 eur).

TIP

Zásadou pri každom priplávaní a odplávaní je, aby ste mali iba primeraný plyn. Keď nefúka alebo fúka menej, plavte sa pomaly a s malým plynom. Pokiaľ by ste mooring predsa len namotali, namotáte ho na malý plyn a nevznikne žiadna veľká škoda.

Pri dojazde k mólu si pribrzďujte plynom postupne, aby ste nemuseli dať veľký plyn na zastavenie na poslednú chvíľu, až keď ste pri móle. Jednak znižujete možnosť nabúrania do móla a tiež platí zásada, že čím väčší plyn máte a čím rýchlejšie sa točí lodná skrutka, tým vytvára skrutka väčšie sanie. A je logické, že väčšie sanie prisaje mooring z väčšej hĺbky. A to je to, čo rozhodne nechcete.

Namotané lano na šroub

Ako veľká škoda môže vzniknúť pri namotaní mooringu?

V prípade tejto lode našťastie nešlo o príliš vysokú škodu, zo zloženej kaucie 1500 eur bolo strhnutých v prepočte 200 eur za vyslobodenie lana, kontrolu a znovuuvedenie do prevádzky.

V prípade lodí s klasickým lodným hriadeľom (Jeanneau, Beneteau) to nebýva až taký problém ako pri lodiach s prevodovou nohou (Bavaria, Hanse, Dufour). Namotaním lana sa totiž môže poškodiť tesniaci krúžok na hriadeli a do prevodovej nohy sa dostane voda.

Kvôli oprave je potom nutné vytiahnuť loď z vody, demontovať hriadeľ, vymeniť tesniaci krúžok a vymeniť olej v prevodovej nohe. Nemusíme snáď dodávať, že to znamená čiastočné alebo úplné prepadnutie kaucie a škoda je potom až 1000 eur. A to len v prípade, že nedôjde k poškodeniu propellera.

TIP Mimo marínu tento problém zdarma rieši asistencia SeaHelp. Členstvo si môžete uzavrieť u nás a možno oceníte aj ďalšie služby zdarma tejto rýchlej zásahovej lode.

Namotané lano na lodní šroub

Ako sme to vyriešili a ako dlho trvá vyriešenie poistnej udalosti?

Všetky náklady skippera pokrylo poistenie kaucie. Od odovzdania posledných dokumentov sme potrebovali k uzavretiu tejto udalosti jeden pracovný deň. Je to totiž jednoduché, napríklad popis poistnej udalosti napíše skipper v slovenčine a podpisuje ho iba on. V tomto prípade bolo všetko v poriadku, a tak skipper mal peniaze strhnuté charterovkou bleskovo na svojom účte.

Dátum škodovej udalosti: 13. 7. 2021

Check-out (zadržanie kaucie): 17. 7. 2021

Odovzdanie kompletných podkladov klientom: 19. 7. – doplnenie 26. 7. 2021

Vyplatenie čiastky: 26. 7. 2021

Či už ide o nepodarený prístavný manéver, zlý odhad pri prejazde úžinou alebo silný vietor, ktorý spôsobí nabehnutie na skalu a odreniny, to všetko skrátka vyriešime.

TIP Prečítajte si, čo všetko kryje poistenie kaucie Boatsafe.

Čo je dôležité a urýchli vyriešenie poistnej udalosti?

Odfoťte si všetky škody na lodi, zoznam posádky (crewlist), doklad o zložení kaucie a doklad o registrácii lode skôr, než vrátite loď charterovej spoločnosti. Spätne sa dokumentácia zháňa veľmi ťažko. Urobte si kópiu zmluvy o prenájme plavidla, preberacích protokolov (check-in a check-out lists), kapitánskeho preukazu a dokladu o strhnutí kaucie.

A čo robiť, keď už dôjde k poistnej udalosti?

1. Dôkladne odfoťte poškodenú časť lode a zničené príslušenstvo.

2. Pokiaľ máte podozrenie, že došlo ku krádeži, vandalizmu, úmyselnému poškodeniu alebo trestnému činu, oznámte všetko polícii alebo kapitanátu v prístave.

3. Zaistite si kópie týchto dokumentov: zoznam posádky (crewlist), doklad o zložení kaucie, doklad o registrácii lode, zmluva o prenájme plavidla, preberacie protokoly (check-in a check-out lists), kapitánsky preukaz a doklad o strhnutí kaucie.

4. Nechajte skippera napísať a podpísať podrobný popis poistnej udalosti.

5. Nahláste nám poistnú udalosť e-mailom, prípadne použite formulár na našich stránkach.

Kontaktná osoba pre nahlásenie poistnej udalosti

Tomáš Špičák - mobil: +420 771 291 293, e-mail: skody@platinum.cz

Chystáte sa tiež vyplávať na more a chcete prežiť dovolenku bez obáv, že zbytočne prídete o tisíce eur? Nezabudnite na poistenie kaucie. A pridať si môžete aj kompletné cestovné poistenie, poistenie storna a asistenciu SeaHelp. Odporúčame tiež poistenie zodpovednosti skippera a posádky. Od jachtárov pre jachtárov.

Chcem si vybrať poistenie

Chcete si prečítať ďalšie články o jachtingu a bezpečnej plavbe? Pokračujte na našom jachtárskom blogu!