Ako si prebrať loď? Sprievodca preberaním lode od charterovej spoločnosti

Autor: Daniela Jírová /preklad Martina Sobotová/ 20.7.2021 Článok
Na dobrom prebratí lode závisí vaša bezpečná a pohodová plavba. A ušetrí vám tiež kopu času a starostí. Poradíme, ako najlepšie na to!
Ako si prebrať loď?

Dobré poistenie kaucie je síce základ, ale i tak sa nenechajte ukolísať pocitom bezpečia a buďte pri preberaní lode obozretní. Na tom, ako dobre si loď skontrolujete, závisí z veľkej časti i vaša bezpečná a spokojná plavba.

A prečo je ešte správne prebratie lode veľmi dôležité? S každou loďou je dobré sa čo najlepšie zoznámiť, a preberanie lode je na to ideálna príležitosť. Vždy je totiž lepšie problémom predchádzať, než ich riešiť počas plavby a kaziť si tým dovolenku. A čo je dôležité, môžete tým zabrániť prepadnutiu kaucie za škody, ktoré ste nespôsobili.

7 tipov na správne preberanie lode

1. Zaznamenajte všetky škody na lodi – použite foťák a kameru.

2. Viete, čo kde nájdete? V prípade núdze sa to hodí vedieť!

3. Naučte sa používať všetky ventily a ističe.

4. Sú všetky lodné prístroje funkčné? A viete ich ovládať?

5. Dôsledne si skontrolujte dôležitú lodnú výbavu.

6. Nefunkčná výbava? Nechajte si ju vymeniť alebo opraviť ešte pred vyplávaním.

7. Vyberte si overenú charterovku. Investujte čas a energiu do celého procesu preberania lode.

Plachetnica na mori

Správnym a dôkladným preberaním lode vás teraz prevedieme krok za krokom a prezradíme tiež niekoľko tipov od skúsených jachtárov. Preberanie lode už nemusí byť pre vás strašiak.

1. Na čo myslieť ešte pred prebratím??

Keď sa na preberanie lode dobre pripravíte a budete postupovať podľa nášho návodu, urýchli to celý proces a budete sa môcť plaviť s pokojným srdcom.

Dosť času na prebratie

Dohodnite si v maríne čas, kedy príde technik na loď, a spýtajte sa, ako bude jej predávanie prebiehať. Dopredu si vyžiadajte si check-list, aby ste ho mohli mať pri preberaní lode v ruke.

TIP Poproste technika, aby vás na loď pustil dopredu a sám sa na preberanie lode dostavil až neskôr. Získate tým čas všetko preskúmať a s technikom potom môžete riešiť už len nejasnosti podľa svojho zoznamu.

Check-in s pomocníkom

Vyberte si jedného pomocníka a zvyšok posádky pošlite na nákup, aby na lodi posádka a jej veci neprekážali. Pomocník číta z check-listu (inventory list, leží na navigačnom stole) položku za položkou a vy všetko kontrolujete. Vďaka tomu budete mať na lodi človeka, ktorý presne vie, kde čo je, a v krízovej situácii môžete vy riešiť problém za kormidlom.

Nejasné položky potom preberiete s predávajúcim technikom. Pokiaľ na vaše otázky nepozná odpoveď, pošlite ho, aby to zistil, alebo nech pošle niekoho, kto tomu rozumie.

TIP A pokiaľ na lodi niečo chýba, nechajte si to doplniť. V poslednej dobe dosť často chýba kefa na tyči ☺.

Poistenie kaucie

Pred zahájením preberania lode máte poslednú možnosť, kedy si môžete uzavrieť poistenie kaucie.

TIP Boatsafe poistenie kaucie si môžete uzavrieť online a behom 5 minút.

Pohľad na loď zo sťažňa

2. Čo kontrolovať priamo na lodi?

Čo všetko kontrolovať, čo si nechať ukázať a na čo nezabudnúť? Vezmime to pekne po poriadku. Začnime podpalubím!

A. Podpalubie

Čo kontrolovať v podpalubí? Prezrite si hlavný panel 12V/220V, nechajte si ukázať funkcie všetkých vypínačov a ističov, prepínanie tankov. Zapnite svetlá, vysielačku, skontrolujte dobíjanie aj mapový ploter. Vyskúšajte vytiahnutie kotvy, pretože navijak môže byť v zlom stave. Prezrite si i motor a záchranné prostriedky.

I. Hlavný panel: kontrolky a vypínače prístrojov, VHF

Čo na hlavnom paneli 12V/220V nájdete? Nehanbite sa opýtať, pokiaľ si nie ste istí, čo ktorá kontrolka a vypínač znamená (každý výrobca lodí má svoje značenie). Až vyplávate a budete školiť posádku, bude sa vám to hodiť.

ukazovateľ stavu batérií, vodnej nádrže, stavu paliva a fekálneho tanku (nemusí byť všade)

vypínače navigačných prístrojov, autopilota, pozičných a ďalších svetiel, kotvového navijaku, vysielačky

vypínač chladničky

ovládanie čerpadiel

vysielačku

Na čo si dať hlavne pozor?

Pokiaľ si veziete na loď energeticky náročnejšie spotrebiče (kávovar), zistite si, ako veľký je na lodi menič/invertor 12/220V, aby ste neboli prekvapení, že vaše elektrické zariadenie neutiahne.

Pokiaľ je na lodi WiFi modem, zistite si, či funguje.

Hlavný panel na jachte
II. Ističe a náhradné diely

Ku každému prístroju si nechajte ukázať aj ističe, prípadne náhradné diely. Nezabudnite na ističe pozičných svetiel (a tiež náhradné žiarovky), navigačných prístrojov, autopilota (autopilot alebo navigačné prístroje môžu mať tiež svoj istič), vysielačky, chladničky.

Na čo si dať hlavne pozor?

Istič kotvového navijaka

Býva často schovaný. Vyskočí pri preťažení kotvového navijaku (odber navijaku je enormný, napríklad pri zaseknutí kotvy) a vy potom nie ste schopní vytiahnuť kotvu, pokiaľ neviete, kde istič hľadať.

Istič bow thrustera

Bow thruster môžete používať vkuse max. 10 až 15 sekúnd, potom môže dôjsť k jeho prehriatiu a vyskočeniu ističa. Vo vetre alebo počas náročných podmienok to už môže byť v maríne problém, najmä pokiaľ ste na jeho používanie zvyknutí.

Kotvový navijak
III. Voda, záchody a kúpeľne

umiestnenie a naplnenie vodnej nádrže (nádrže bývajú dve a spravidla pod dvojlôžkom v kajute), prepínanie nádrží

WC (ventily)

prepínanie fekálneho tanku a jeho vypúšťanie

odčerpanie vody zo sprchovacieho kúta

sprcha na korme lode

napúšťacie ventily nádrží

Na čo si dať hlavne pozor?

Skontrolujte stav vody v nádržiach (ukazovateľ stavu nebýva spoľahlivý). Zistite si ale najmä, kde sa prepínajú – existujú rôzne systémy, a nie každý je intuitívny. Keď neviete, kde je prepínanie vodných nádrží, tak pre vás došla voda, i keď máte ďalšiu nádrž ešte plnú. Vodné nádrže je ešte treba pred vyplávaním doplniť.

Na upchatý fekálny tank sú charterovky obzvlášť háklivé. Venujte preto jeho kontrole pozornosť. I keď vyzerá ako prázdny, mohla predchádzajúca posádka tank len vyčerpať a upchatie neriešiť. Jeho priechodnosť môžete skontrolovať pomocou jari. Síce je to neekologické, ale pokiaľ je tank priechodný, uvidíte pri vyčerpávaní tanku bublinky v mori pri vypúšťacej prírube.

IV. Navigačné pomôcky a dokumenty

Ležia na navigačnom stolíku v salóne alebo v zásuvkách.

mapy na celú trasu a ich stav (pokiaľ niektorá chýba, obvykle je to tá, ktorú budete práve potrebovať)

navigačné pomôcky (odpichovátko, ceruzka, pravítka, námerový kompas)

ďalekohľad

lodné dokumenty (povolenie k plavbe – v Chorvátsku tzv. Prijava, poistenie zodpovednosti, prípadne Koncesná listina vyžadovaná v Chorvátsku, zoznam posádky – Crew List)

V. Motor a nafta

umiestnenie motora a prístup k motoru

stav oleja v motore aj v prevodovke

napnutie klinových remeňov, palivový filter

stav chladiacej kvapaliny a prívodový ventil chladiacej vody

stav nafty v nádrži, umiestnenie nádrže na naftu (býva pod dvojlôžkom v kajute)

Na čo si dať hlavne pozor?

Nechajte si motor otvoriť a prezrite si ho. Nevyteká z neho niečo? Naštartujte, zaraďte dopredu i spiatočku, zistíte tak aj stav lodnej skrutky (propeleru). Pred zaradením rýchlosti si skontrolujte, že vám pod lodnou skrutkou nevedie žiadne mooringové lano.

Skontrolujte, či je na lodi náhradný klinový remeň k hlavnému motoru a gumový impeler do podávacieho čerpadla slanej vody na chladenie motora a stranový kľúč veľkosti 8 - 10, ktorým sa povoľujú skrutky na viečku vodného impelera.

VI. Kuchyňa

chladnička (zistite, kde sa nachádza termostat, aby ste mohli nastavovať teplotu a chladiaci výkon – v lete je chladnička druhá najdôležitejšia vec na lodi hneď po motore)

varič (skontrolujte, kde sa aretuje)

2 plynové fľaše (overte si, či sú plné – hlavne tá rezervná)

umiestnenie uzáveru plynu a jeho používanie

vybavenie

Pohľad do podpalubia
VII. Bezpečnostné vybavenie

Na mori človek nikdy nevie... Keď pôjde náhodou do tuhého, nestratíte čas hľadaním.

záchranné vesty

záchranné pásy (harnesy)

svetlice

hasiace prístroje

Bossunská stolička

Na čo si dať hlavne pozor? Prezrite si vybavenie dôkladne a presvedčte sa, že je ho na palube naozaj dostatočný počet a že je v dobrom stave.

VIII. Kajuty

povlečenie (v Chorvátsku je súčasťou výbavy, inde za príplatok, overte si dopredu)

úložné priestory

Kontrola všetkých ističov a elektrického vybavenia je náročná, ale nechajte si energiu aj na kontrolu paluby a trupu, kde sa skrýva ešte pár dôležitých vecí.

B. Paluba

Čo kontrolovať na palube? Stav plachiet a lán, ovládanie a používanie plachiet, záchranné prostriedky a veci v batystách.

I. Plachty a riadenie

Vyskúšajte si balenie a vyťahovanie plachiet, napnutie lán. Spýtajte sa na spôsob rolovania plachiet, prípadne na refovanie hlavnej plachty (spôsob rolovania geny je takmer na všetkých lodiach rovnaký, ale spôsob rolovania hlavnej plachty sa líši na rôznych typoch lodí).

stopery (piano), navijaky (vinšne)

stav výťahových, rolovacích a oťažových lán

kormidlo (vyskúšajte vôľu kormidelného kolesa doprava a doľava)

plachty (stav, poškodenie, ovládanie)

Laná na jachte

Na čo si dať hlavne pozor? Stav plachiet. Najmä na starších lodiach môžu byť plachty už opotrebované. Ako zistiť ich stav? Vytiahnite plachtu a prezrite si ju proti slnku. Keď uvidíte, že presvitá, je najvyšší čas ju vymeniť. Charterovky sa výmene obvykle bránia, preto si plachty nafoťte a natočte, aby ste pri vracaní lode predišli zbytočnému dohadovaniu, kto drobné poškodenie spôsobil.

II. Prístroje

bow thruster (propeler na prove)

navigačné prístroje a autopilot, kompas, hĺbkomer

TIP Nezabudnite si zistiť, či hĺbkomer meria od hladiny alebo od kýla, na každej lodi je to iné a pre vás to môže byť fatálne.

Palubové prístroje na jachte
III. Vybavenie na palube

záchranné koleso či podkova

záchranná svietiaca bójka

kľuky k navijakom

fendre

TIP Máte dosť fendrov a sú v dobrom stave? Pokiaľ ste začínajúci kapitán, môžete požiadať o fender navyše. A hlavne o jeden veľký guľatý na kormu, pokiaľ na lodi nie je.

IV. Čo skontrolovať v batystách (úložné priestory, najmä pod lavicami na palube a v salóne)?

rezervná kormidelná páka (pina) – tú je dobré skúsiť nasadiť a použi)

viazacie laná

elektrická predlžovačka

hadica na vodu

nožnice na prestrihnutie stehov a vantov

rezervná kotva

vedro, kefa na tyči, špongia

páka bilge pumpe

pádla, pumpa k člnu (skontrolujte, či hadica pumpy pasuje do ventilu člna) a háčiky pre pádla k člnu (dinghy)

C. Trup

Čo kontrolovať?Odreniny, škrabance a poškodenie aj pod čiarou ponoru. Vždy si urobte fotku alebo si celú loď natočte.

paluba lode a priestor po podlahami (škrabance, prítomnosť vody, stav okolia kýlových skrutiek – ich popraskané okolie často znamená, že kýl bol nabúraný)

boky lode (môžu byť poničené nárazom a odreté kvôli nedostatočnému používaniu fendrov)

predná časť lode (môže byť poničená najmä od kotvy)

korma lode (poničená býva od prístavných mól pri manévroch)

podponorová část trupu (kontrolujte raději mimo marinu - odřeniny, namotání lana)

vyklápacie badenplato a jeho ovládanie

TIP Pozrite sa pod fendre, či sa tam neskrýva odrenina, ktorá by mohla padnúť na vás. Všetko si dôkladne nafoťte.

Ponorená časť trupu

Kontrola je v špinavej maríne veľmi nepríjemná. Preto ju urobte v najbližšej zátoke, a prípadnú poruchu hneď telefonicky nahláste charterovej spoločnosti, aby to nechceli zaplatiť od vás.

TIP Ponorenú časť môžete skontrolovať už v maríne pomocou GoPro kamery alebo kamery v podvodnom puzdre. Pripevnite kameru na dlhšiu tyč (alebo skladacie rameno) a celú loď obíďte dokola a pod hladinou natočte.

Kamera podvodná

D. Na čo sa pri kontrole často zabúda a čo rozhodne nevynechajte?

Bocmanská sedačka kvôli lezeniu na sťažeň (neporušenosť sedačky a lana výťahu, ktoré býva vydreté v hornej časti).

Náhradné diely (náhradné klinové remene k hlavnému motoru a gumový impeler do podávacieho čerpadla slanej vody na chladenie motora).

Malý čln (dinghy) a jeho stav, prípadne prívesný motor.

Bocmanská sedačka

3. A na čo si dať ešte pozor pri preberaní lode?

Časová tieseň

Technik má na starosti v sezóne veľa lodí a preberanie chce mať čo najskôr za sebou. Nenechajte sa odradiť a obrňte sa trpezlivosťou, oplatí sa to.

Škody objavené po vyplávaní

Pokiaľ objavíte nejakú poruchu či nedostatok až po odchode technika, hneď to nafoťte a pošlite charterovej spoločnosti, prípadne tam zavolajte.

Menej kvalitná charterovka

Pokiaľ preberáte staršiu loď alebo loď od nepreverenej charterovej spoločnosti, buďte dôkladnejší a viac ostražití.

Pokiaľ si dôkladne všetko skontrolujete, splníte tým prvú podmienku pohodovej a bezproblémovej plavby. Užite si ju aj so svojou posádkou a niekedy na mori ahoj!

Chcete mať všetky dôležité rady vždy po ruke? Stiahnite si zdarma e-book Sprievodca preberaním lode krok za krokom do mobilu.

Alebo si pozrite prednášku Jirky Ako si prebrať loď, ktorá je plná praktických videí, kde všetko uvidíte na vlastné oči.

Získajte na plavbe 100% istotu. Okrem poistenie kaucie nezabudnite na cestovné poistenie a pokiaľ cestujete s deťmi, bude sa vám hodiť aj asistencia SeaHelp. Odporúčame tiež poistenie zodpovednosti skippera a posádky, ktoré oceníte pri hrubej nedbanlivosti alebo prevádzkovaní dinghy či vodných športov.

Spočítať poistenie

Chcete si prečítať ďalšie články o jachtingu a bezpečnej plavbe? Pokračujte na našom jachtárskom blogu!