Na palube lodi sa môže prihodiť naozaj čokoľvek, ale medzi najničivejšie nehody bezpochyby patrí nechcený či nekontrolovaný obrat po vetre - halza. Sila vetra náhle pôsobiaca na plachtu z nesprávnej strany je obrovská a následky sa dostavia behom zlomku sekundy, takže šanca na akýkoľvek nápravný manéver je v danom okamžiku mizivá, ak nie celkom nemožná.
Za posledných dvadsať rokov sa stalo práve v dôsledku nekontrolovanej halzy niekoľko tragických nehôd. Z analýz MAIB (britský vládny orgán pre vyšetrovanie námorných nehôd) či iných expertných orgánov doslova mrazí a do podobných situácií by sa nikto z nás nechcel dostať.
Prečo skúmať tragické nehody
V letectve sa považuje štúdium a analýza správy o nehodách za bežnú prax, pri námorných nehodách to však bohužiaľ bežnou praxou nie je. Pritom sú takéto analýzy veľmi dôležitým zdrojom informácií pre pochopenie rizík a predchádzanie prípadným nehodám na mori.
Čím viac vieme o príčinách a okolnostiach nehôd a čím lepšie sa z toho dokážeme poučiť, tým lepšími kapitánmi budeme. MAIB svojimi analýzami príčin nehôd na mori zvyšuje povedomie námorníckej komunity o číhajúcich nebezpečenstvách, k otázke zavinenia sa však už nevyjadruje.
O autorke
Autorka nasledujúceho článku RACHAEL SPROT je skúsená námorná komisárka s pôsobivým počtom naplávaných námorných míľ od Lofôt po Svätú Luciu a ešte ďalej.
Pravdepodobne každý z nás už niekedy zažil nekontrolovanú halzu, i keď možno nie s tak fatálnymi následkami. Nenechajme sa ukolísať mylným presvedčením, že sme voči podobným chybám imúnny. Je určite bezpečnejšie predpokladať opak a správy o lodných nešťastiach si naštudovať. Len tak budeme pripravení čeliť nebezpečným situáciám a budeme sa na zadný vietor plaviť bezpečne.
Liquid Vortex na pretekoch Myth of Malham Race, kde došlo k vážnemu zraneniu kormidelníčky
PRÍPADOVÁ ŠTÚDIA 1: PLACHETNICA LIQUID VORTEX, 2011
V roku 2011 sa počas pretekov Myth of Malham Race vážne zranila členka posádky lode Beneteau 40.7 Liquid Vortex. Príčinou bol nepodarený obrat po vetre (halza).
Tieto preteky začínajú v prístave Solent, smerujú na západ, kde lode oboplávajú maják Eddystone, a potom sa vracajú do cieľa opäť do prístavu. Loď Liquid Vortex sa už plavila späť do prístavu Solent v západnom vetre o rýchlosti 6 BF, keď sa jej náhle roztrhol spinaker.
Posádka poškodenú plachtu spustila a chystala sa ju nahradiť ťažkým spinakrom, ktorý sa však pri vyťahovaní pomotal. Kosatka nebola v tej chvíli vytiahnutá a nebol ani vyviazaný preventer (lano na zaistenie ráhna). Jeden z členov posádky sa to vydal na provu vyriešiť, zatiaľ čo kapitán zostal v kokpite, kde sa snažil pomáhať s uvoľnením spinakru.
Zranená posádka bola pred transportom presunutá do hlavného kokpitu
Komunikácia medzi kokpitom a provou bola kvôli hluku flatrujúcej plachty veľmi náročná. Kapitánovi sa navyše manévrovanie na prove zdalo neprimerane zdĺhavé, a tak sa rozhodol vydať sa tam sám.
Kormidlo prenechal neskúsenej členke posádky s tým, aby držala kurz 040°, čo znamenalo plaviť sa takmer na bočný vietor. Kapitán síce spozoroval blížiacu sa rybárskou loď, ale v tej chvíli sa mu nezdala nijako nebezpečná.
Pre odomknutie celého článku je nutné byť členom Boatsafe Skippers Clubu.
Viac informáciíUž ste členom? Prihláste sa tu a čítajte ďalej.