Bezpečnejšia jazda po vetre: Rozbor tragických nehôd s nechcenou halzou (1.časť)

Autor: Rachael Sprot (pro časopis Yachting Monthly) 16.9.2024 Článok Skippers Club lock
Správy o tragických nehodách určite nie sú veselým čítaním, ale pokiaľ sa chceme plaviť naozaj bezpečne po vetre (na zadný vietor), oplatí sa preštudovať si příčiny nehôd spôsobených nepodarenými halzami, hovorí Rachael Sprot.
Bezpečnejšia jazda po vetre: Rozbor nehôd s nechcenou halzou (1.časť)

Na palube lodi sa môže prihodiť naozaj čokoľvek, ale medzi najničivejšie nehody bezpochyby patrí nechcený či nekontrolovaný obrat po vetre - halza. Sila vetra náhle pôsobiaca na plachtu z nesprávnej strany je obrovská a následky sa dostavia behom zlomku sekundy, takže šanca na akýkoľvek nápravný manéver je v danom okamžiku mizivá, ak nie celkom nemožná.

Za posledných dvadsať rokov sa stalo práve v dôsledku nekontrolovanej halzy niekoľko tragických nehôd. Z analýz MAIB (britský vládny orgán pre vyšetrovanie námorných nehôd) či iných expertných orgánov doslova mrazí a do podobných situácií by sa nikto z nás nechcel dostať.

Prečo skúmať tragické nehody

V letectve sa považuje štúdium a analýza správy o nehodách za bežnú prax, pri námorných nehodách to však bohužiaľ bežnou praxou nie je. Pritom sú takéto analýzy veľmi dôležitým zdrojom informácií pre pochopenie rizík a predchádzanie prípadným nehodám na mori.

Čím viac vieme o príčinách a okolnostiach nehôd a čím lepšie sa z toho dokážeme poučiť, tým lepšími kapitánmi budeme. MAIB svojimi analýzami príčin nehôd na mori zvyšuje povedomie námorníckej komunity o číhajúcich nebezpečenstvách, k otázke zavinenia sa však už nevyjadruje.

O autorke

Autorka nasledujúceho článku RACHAEL SPROT je skúsená námorná komisárka s pôsobivým počtom naplávaných námorných míľ od Lofôt po Svätú Luciu a ešte ďalej.

RACHAEL SPROT, skúsená lodná komisárka

Pravdepodobne každý z nás už niekedy zažil nekontrolovanú halzu, i keď možno nie s tak fatálnymi následkami. Nenechajme sa ukolísať mylným presvedčením, že sme voči podobným chybám imúnny. Je určite bezpečnejšie predpokladať opak a správy o lodných nešťastiach si naštudovať. Len tak budeme pripravení čeliť nebezpečným situáciám a budeme sa na zadný vietor plaviť bezpečne.

Loď Liquid Vortex na pretekoch

Liquid Vortex na pretekoch Myth of Malham Race, kde došlo k vážnemu zraneniu kormidelníčky

PRÍPADOVÁ ŠTÚDIA 1: PLACHETNICA LIQUID VORTEX, 2011

V roku 2011 sa počas pretekov Myth of Malham Race vážne zranila členka posádky lode Beneteau 40.7 Liquid Vortex. Príčinou bol nepodarený obrat po vetre (halza).

Tieto preteky začínajú v prístave Solent, smerujú na západ, kde lode oboplávajú maják Eddystone, a potom sa vracajú do cieľa opäť do prístavu. Loď Liquid Vortex sa už plavila späť do prístavu Solent v západnom vetre o rýchlosti 6 BF, keď sa jej náhle roztrhol spinaker.

Posádka poškodenú plachtu spustila a chystala sa ju nahradiť ťažkým spinakrom, ktorý sa však pri vyťahovaní pomotal. Kosatka nebola v tej chvíli vytiahnutá a nebol ani vyviazaný preventer (lano na zaistenie ráhna). Jeden z členov posádky sa to vydal na provu vyriešiť, zatiaľ čo kapitán zostal v kokpite, kde sa snažil pomáhať s uvoľnením spinakru.

Ošetrovanie zranenej posádky

Zranená posádka bola pred transportom presunutá do hlavného kokpitu

Komunikácia medzi kokpitom a provou bola kvôli hluku flatrujúcej plachty veľmi náročná. Kapitánovi sa navyše manévrovanie na prove zdalo neprimerane zdĺhavé, a tak sa rozhodol vydať sa tam sám.

Kormidlo prenechal neskúsenej členke posádky s tým, aby držala kurz 040°, čo znamenalo plaviť sa takmer na bočný vietor. Kapitán síce spozoroval blížiacu sa rybárskou loď, ale v tej chvíli sa mu nezdala nijako nebezpečná.

Skippers Club
lockPrémiový obsah

Pre odomknutie celého článku je nutné byť členom Boatsafe Skippers Clubu.

Viac informácií

Už ste členom? Prihláste sa tu a čítajte ďalej.