V roku 2021 sme v Boatsafe najčastejšie riešili namotanie mooringu na lodnú skrutku, v roku 2022 to pre zmenu bola tá najbanálnejšia škoda – polámané lukny. A ako to dopadlo v roku 2023? Poďte sa pozrieť!
1. Poškodenie kýlu a/alebo kormidla
Najčastejšou škodou v roku 2023 bolo poškodenie kýlu a/alebo kormidla (tieto škody tvoria viac ako 20 % všetkých likvidovaných škôd). Poškodenie kýlu viedlo väčšinou k prepadnutiu celej kaucie.
Drvivá väčšina prípadov sa stala pri kotvení a pristávaní kvôli malej hĺbke alebo prehliadnutiu prekážky pod hladinou (útes…). Časté boli aj prípady, kedy loď v silnom vetre znieslo na plytčinu po uvoľnení kotvy.
Pri návrate do maríny na Murteri zaniesol silný poryv vetra loď na plytčinu, kde došlo k poškodeniu kýlu a kormidla – škoda 2500 eur
Veľká časť týchto nehôd sa stala v druhej polovici júla, kedy boli v Chorvátsku časté búrky. Ako podobnú situáciu riešiť a ako jej predísť si môžete prečítať v článku Stroskotanie jachty počas nočnej búrky v Chorvátsku. Čo sme mohli urobiť lepšie?
Zaznamenali sme aj niekoľko poškodení kormidelného listu v dôsledku namotania lana alebo tiež z nezistených príčin, kedy sa na poškodenie prišlo dokonca až pri check-oute.
Náraz kormidla do nezistenej prekážky v dostatočnej hĺbke pri plavbe vo Francúzsku – škoda 3500 eur
Za veľkým počtom situácií bohužiaľ aj v roku 2023 stála zrejme strata koncentrácie alebo únava pri manévrovaní.
Aj majster tesár sa občas utne - väčšina škôd sa týka veľmi skúsených jachtárov (tu napr. nasadnutie na plytčinu pri ceste na štart na dvoch rôznych regatách)
2. Roztrhnuté plachty
Roztrhané a poničené plachty tvoria 17 % všetkých škôd. Väčšina z nich sa týkala genakrov (2/3 škôd), čo je spôsobené tiež tým, že často poisťujeme práve regaty (a to aj napriek častým škodám stále veľmi radi).
K roztrhnutiu genakra vždy viedli nepodarené (či nechcené) halzy, kedy došlo k namotaniu genakra na steh, k zachyteniu za saling, stĺpik alebo kotvový čeleň. Príčinou bolo často aj precenenie vlastných síl (súhry posádky), ale aj podcenenie meteorologických podmienok alebo nedostatočné zabezpečenie ostrých výstupkov pri používaní genakra.
Poškodený genaker je obvykle najdrahšou škodou na lodi – škoda 3000 až 6000 eur
Niekoľkokrát došlo aj k poškodeniu geny vplyvom príliš silného vetra a/alebo neskorého zrefovania plachty. Menej časté sú škody na hlavnej plachte – väčšinou sa stanú pri vyťahovaní (zachytenie za saling či vzperu). Relatívne časté bolo aj poškodenie lazy bagu.
3. - 4. Polámané lukny
A ako sa to stane? Istou vstupenkou na strhnutie kaucie je nedovreté okno pri plavbe, za ktoré sa takmer 100% zachytí oťaž pri obrate. Následne dochádza k vylomeniu kľučky, pántov alebo zlomeniu celého okna.
A pozor, nemusí to byť vždy len oťaž geny, podobnú škodu môže spôsobiť v prípade zadných okien napríklad zachytené lano výťahu či kikingu... Niekoľkokrát sme riešili aj rozšliapnutie alebo odkopnutie okna, pretože nebolo poriadne zavreté.
Ako tomu predchádzať? Pred vytiahnutím plachiet vždy radšej skontrolujte, či sú okná zavreté, nielen privreté na vetranie. Inak vás škoda za zhruba 500 až 1000 eur neminie.
Zachytená oťaž za luknu v Chorvátsku – škoda 1 234 eur
3. - 4. Odretie a/alebo poškodenie trupu
V roku 2023 pomerne častá nehoda, objavila sa v 15 % prípadov (rovnako ako polámané lukny). K fatálnejšiemu poškodeniu trupu došlo pri kontakte s ďalšou loďou pri regate, menšie škody sa stávali tradične pri pristávaní či odplávaní od móla v silnom vetre alebo pri údere uvoľnenej kotvy.
TIP Pokiaľ nie je poškodenie rozsiahle, môžete ho opraviť sami aj bez straty kaucie. Návod nájdete v článku, ako opraviť poškodený gelcoat na lodi.
Zrážka dvoch lodí počas regaty na Žute – škoda 3000 eur
5. Namotanie lana
Najčastejšia škoda roku 2021 sa v posledných dvoch rokoch neobjavuje už tak často. Škoda pri namotaní vedie často ku strate celej kaucie, pri menšom poškodení potom zhruba 1000 až 1500 eur. Podrobnosti nájdete tiež v článku o namotanom lane, ktoré pri pristávaní spôsobilo aj ďalšie škody.
Propeler poničený zachyteným lanom pri pristávaní na Žirje - škoda za 1114 eur
Ďalšie škody
Tento rok sme riešili aj inokedy nie tak časté a menej vážne škody. K tým relatívne častejším neprekvapivo patrí poškodenie rolfoku, utopená kotva či poškodený kotvový navijak.
Menej často sa potom objavovali napríklad tiež rozšliapnuté schodíky alebo stolíky, upchaté odpadné nádrže, prasknuté sklo na prístrojoch, pretrhnuté laná, vytrhnuté či zlomené šekle alebo zlomený saling.
Prasknutý rolfok je tiež relatívne častou škodou na lodi – tu škoda za 1875 eur
TIP Chcete vedieť, čo všetko sa môže stať na mori? A ako najlepšie riešiť kritické situácie? Zdieľame pre vás 9 námorných nehôd vrátane rozboru chýb a tipov, ako problémy môžete vyriešiť lepšie a bezpečnejšie. Ďakujeme, že zdieľaním svojich nehôd a chýb pomáhate ďalším jachtárom.
A na záver pár zaujímavostí
Takmer 15 % poistných udalostí zahŕňalo dve alebo aj viac škôd (my ich riešime ako jednu poistnú udalosť, takže spoluúčasť platíte len raz).
Priemerná výška škody sa pohybuje okolo 1000 eur.
20 % škôd bolo vyšších než 2000 eur.
Prajeme vám v roku 2024 veľa krásnych naplavených míľ, dobrý vietor a minimálne stopu vody pod kýlom. A plavte sa bezpečne. S prípadnými problémami vám radi pomôžeme – nielen poistením pre jachtárov, ale aj nadštandardným poradenstvom v našom Boatsafe Skippers Clube.
Chcem si vybrať poistenieChcete si prečítať ďalšie články o jachtingu a bezpečnej plavbe? Pokračujte na našom jachtarskom blogu!