Nasledujúce video s nepodarenou halzou, ktoré vzniklo na jesennej regate, iste mnohí z vás už zachytili na sociálnych sieťach. Posádka v zápale boja a zrejme tiež v rámci nervozity z prvého dňa pretekov podcenila silu genakra, ktorý však chyby neodpúšťa. Takáto nehoda sa môže stať každému začínajúcemu tímu a môže byť veľmi nebezpečná.
Poďme sa preto na video pozrieť a rozobrať, ako podobnej situácii predchádzať a ako manéver urobiť bezpečne.
Halza s genakrom zblízka
Autorom videa je tím Adriatic Sailing Week
Bowman našťastie vyviazol bez zranení a posádka preteky dokončila. Na videu je ale vidieť hneď niekoľko momentov, ktoré viedli k problémom pri manévri a ktoré nie sú bezpečné.
Aké chyby viedli k nesprávne urobenej halze s genakrom?
1. Nesprávna synchronizácia kormidelníka a trimera
Značnou chybu hneď na začiatku manévra je nesprávna synchronizácia kormidelníka a trimera genakra. Na začiatku manévra je vidieť, že trimer síce agresívne povoľuje aktívnu oťaž, ale kormidelník ide do obratu s oneskorením.
Dôsledkom toho je, že plachta stráca tlak a zadný roh genakra musí byť okolo predného stehu členom posádky a Čestmírom (bowmanom) ťahaný na silu, pričom výrazne trpí materiál.
2. Rozdielna rýchlosť kormidelníka pri manévri
Aj keď začal kormidelník s halzou príliš neskoro a pomaly, následne, keď je genaker bez tlaku, rapídne zvýšil rýchlosť otáčania uprostred obratu . Na takúto zmenu musí trimer i posádka na prove reagovať veľmi rýchlym priťahovaním novej aktívnej oťaže, pretože bod “znovu nafúknutia” plachty je logicky “ďalej”.
3. Nedodržanie bezpečnostných pravidiel
Nakoniec v tomto zmätku halzy à la kapitán Jack Sparrow sa stala ona bezpečnostná chyba, kedy Čestmír prešiel na vonkajšiu stranu oťaže, tá ho vytiahla von, a tak vzniklo toto virálne video.
Posádka musí vždy stáť na vnútornej strane oťaže
Niekoľko tipov Boatsafe na záver, aby sa halza podarila
1. Pred halzou vždy dôsledne vysvetlite posádke svoje požiadavky a ich rolu pri manévri a prispôsobte všetko ich skúsenostiam.
2. Pri vstupe do halzy je nutné, aby spolu trimer a kormidelník komunikovali a vstup do manévra prebehol zároveň s povoľovaním aktívnej oťaže prednej plachty.
3. Krok 2 je dobre uskutočnený, keď si trimer počká na moment, kedy sa zadný roh plachty (clew) objaví, pri čistom zadnom vetre, v otvore medzi predným stehom a predným lemom genakra. Práve v tomto momente je dôležité začať priťahovať novú oťaž.
4. Genaker ide potom ľahko pretočiť, materiál tak netrpí a pre posádku sú to relatívne bezpečné a omnoho menej fyzicky náročné podmienky (za predpokladu, že kormidelník udržuje rovnakú rýchlosť otáčania počas celého manévra).
5. Bowman a mastman stoja za vantami (z vnútornej strany oťaže!) a rúčkujú po oťaži, dokým sa im nedostane do ruky clew. Až potom prichádza ich dôležitá úloha, keď pomôžu trimerovi prekonať posledný 0,5 až 1 meter oťaže k nafúknutiu genakra.
Na ukážku dobre urobeného manévra sa môžete pozrieť napríklad na video nášho Boatsafe Racing Teamu z tréningu pred regatou (záber je z pevnej kamery).
Na čo si ešte dať pozor
Tu je nutné si uvedomiť, že obrat plachty robí výhradne trimer a extra sila posádky sa využíva len pre zefektívnenie manévra na pretekoch.
To však nemá význam, pokiaľ obrat nie je urobený správne. Pamätajte si, že obrat je nutné vedieť zvládnuť vo dvojici (kormidelník + trimer), až potom môžeme začať pretekať :).
TIP Plavíte sa tiež radi s genakrom? Potom si určite prečítajte náš článok slávnej Pip Hare Ako na halzu s genakrom s dvojčlennou posádkou. A nielen pre uľahčenie halzy môžete použiť Pig tail.
Príjemnú a bezpečnú plavbu bez nehôd a ahoj niekedy na mori!
Chcete si prečítať ďalšie články o jachtingu a bezpečnej plavbe? Pokračujte na našom jachtárskom blogu! Alebo si rovno uzavrite poistenie pre jachtárov, nech si užijete vy aj posádka svoju plavbu v bezpečí.