Loď na plytčine a účet za statisíce: Martinov príbeh alebo keď vaša kaucia nestačí

Autor: Daniela Jírová /preklad Martina Sobotová/ 20.11.2024 Článok
Stačilo pár sekúnd nepozornosti a dovolenka v Škótsku sa pre Martina zmenila na finančnú drámu – mal zaplatiť viac ako 9 500 eur za ušlý nájom charterovej spoločnosti. Ako sa chrániť?
Loď na plytčine a účet za statisíce: Martinov príbeh a ako sa chrániť

Veľa jachtárov si pri plánovaní plavby neuvedomí, že pri nehode neriskujú len svoju vratnú kauciu. V hre je omnoho viac…

Stále častejšie si charterové spoločnosti nárokujú aj kompenzáciu za ušlý nájom – za dobu, kedy kvôli oprave loď nemôžu prenajať. A táto čiastka sa môže behom opráv vyšplhať na tisíce eur.

Prípadová štúdia: Martinova plavba v Škótsku

Presne toto zažil Martin pri plavbe v Škótsku. V obľúbenej maríne Largs si požičal loď Bavaria 42 Clipperton a tešil sa na zaujímavý jachting. Stačilo však jedno prehliadnutie skaly pod hladinou v prielive Loch Tarbert, náraz kýlom a jachtársky sen sa razom zmenil na vlečúci sa problém.

"Vjazd do Loch Tarbert je síce úzky, ale dobre značený pomocou tranzitov. Problém začína na samom konci, kde tranzity končia a kde je uvedený kurz 90°, ktorý vás prevedie okolo posledných skál. V úzkom prielive som znížil rýchlosť a pri zmene kurzu na 90° nás začal prílivový prúd (cca 2 kt) znášať ku skalám. Jednu z nich, ktorá bola skrytá pod vodou, sme pritom trafili."

Mapa místa nehody

Na obrázku vľavo (Antares) - miesto nárazu do skaly, vpravo (Navionics) tranzitná línia a línia 90°

Prehliadka lode pri check-oute bohužiaľ ukázala rozsiahlejšie poškodenie, ktoré si vyžiadalo dlhšiu opravu a samozrejme vytiahnutie z vody.

Došlo nielen k poškodeniu kýlu a jeho uchytenia k trupu lode, ale aj k poškodeniu samotného trupu. Poničené boli tiež otvory na skrutky. Kvôli oprave musel byť odmontovaný nielen kýl a všetko vybavenie v salóne, ale kvôli nestabilite aj sťažeň. Práve z toho dôvodu sa oprava natiahla a predražila.

"Dno a kýl sme ihneď prezreli, ale na prvý pohľad neboli zjavné žiadne známky poškodenia. Avšak podľa pravidiel charterovky sme povinní každý náraz pod čiarou ponoru hlásiť, a tak sme boli vyzvaní k okamžitému návratu a kontrole lode na súši. A až tam sa ukázal celkový rozsah škôd.

Pravidlo ohlásenia nárazu charterovke je v týchto vodách dôležité, reálne totiž hrozilo, že by sme v silnejšom vetre pri plachtení mohli o kýl prísť, a to vrátane časti dna lode…"

Oprava kýlu jachty

Vážne poškodené boli tiež otvory na skrutky

Čo zahŕňala oprava? Dôsledné zabrúsenie poškodených častí, niekoľko vrstiev laminátu, ošetrenie, lakovanie a tiež antifouling. Opravený bol aj demontovaný kýl a samozrejme systém uchytenia kýlu vrátanie skrutiek a okolia. Všetko potom prešlo skúškou vodotesnosti.

Oprava trupu jachty

Prebehlo dôsledné zabrúsenie, ošetrenie, lakovanie aj antifouling

Vzhľadom na nepriazeň počasia sa spustenie na vodu natiahlo. Loď teda stála na súši 6 týždňov (od 4. augusta do 14. septembra), kedy nemohla byť prenajímaná. Práve čiastku za 6 týždňov prenájmu charterová spoločnosť naúčtovala Martinovi – celkom išlo o 7 931,38 libier, teda zhruba o 9 540 eur.

Samotná oprava lodi vyšla takmer na dvojnásobok. Hoci samotnú opravu krylo havarijné poistenie majiteľa (a samozrejme celá Martinova kaucia vo výške 3 000 libier), zvyšok tejto vysokej sumy za ušlý nájom požadovali zaplatiť od Martina.

V prípade strhnutej kaucie je možné získať väčšinu peňazí späť vďaka poisteniu kaucie, ale kto uhradí ušlý nájom? Práve kvôli tomuto výdaju, ktorý môže byť (najmä v porovnaní s kauciou) skutočne astronomický, myslite na poistenie zodpovednosti skippera.

Martin si našťastie toto poistenie pred plavbou uzavrel, preto sa na nás obrátil. A pretože Martin, charterová spoločnosť aj firma, ktorá zabezpečila opravu, dodali potrebné doklady, čiastku 9 540 eur (po odčítaní spoluúčasti 200 eur) poisťovňa bez zbytočných prieťahov vyplatila.

Oprava trupu a kýlu jachty

Postup opráv lodenica dôsledne dokumentovala

Vďaka tomu zostala Martinova plavba namiesto finančnej katastrofy len nepríjemnou spomienkou.

Poistenie zodpovednosti skippera môže zachrániť aj váš rozpočet. Ale zvládne toho oveľa viac. Kryje bezpečne aj ďalšie finančne nákladné udalosti a ujmy, ku ktorým môže dôjsť:

hrubú nedbalosť

ujmu na životnom prostredí (únik nafty)

ujmu na zdraví či na živote posádky (napr. bolestné, znížené spoločenské uplatnenie, ušlý zisk)

ujmu spojenú s prevádzkovaním vodných športov alebo s jazdou na dinghy

Ďakujeme za zdieľanie a prajeme Martinovi a všetkým jachtárom veľa šťastných míľ!

A nezabudnite, že s prípadnými problémami vám vždy radi pomôžeme v rámci nášho poistenia pre jachtárov.

Chcete si prečítat ďalšie články o jachtingu a bezpečnej plavbe? Pokračujte na našom jachtárskom blogu!