Po mori sa plavím už od svojho narodenia. Najprv s rodičmi a posledných osem rokov ako kapitán (cca osem týždňov v roku) a ďalšie týždne na náročných plavbách ako člen posádky. Na lodi som toho zažil už veľa, ale to posledné dobrodružstvo prekonalo všetky predchádzajúce. A ako sa stalo?
Tento rok v druhej polovici júla sme mali s kamarátmi požičané tri lode Bavaria 45 zo Sukošanu. V noci z utorka na stredu sme prespali v maríne Mali Lošinj. V stredu 19. júla sme ráno vyplávali z maríny.
Bolo krásne ráno a nič nenaznačovalo, že by to tak nemalo pokračovať
Potrebovali sme vyplávať už pred 9. hodinou, aby sme stihli otvorenie mosta medzi ostrovmi Mali a Veli Lošinj, ktoré zdvíhajú len 2× denne, ráno o 9:00 a poobede o 18:00. Plán na tento deň nebol nijak ambiciózny, len 8 NM plavby a potom kotvenie v zátoke Majiska na ostrove Cres (44°37.955'N 14°31.284’E), kam sme sa doplavili už na obed.
Posledná kontrola počasia prebehla pred priplávaním do zátoky. Podľa predpovede to vyzeralo, že nebude nič fúkať, podobne ako zatiaľ celú plavbu. Iba jeden predpovedný model ukazoval, že by v noci mohla začať fúkať slabá bóra. V zátoke nebol signál, a tak už nebolo možné uskutočniť ďalšiu kontrolu počasia.
Zakotvili sme tri lode vedľa seba, každá loď mala svoju kotvu, a vyviazali sme na breh 3 laná. Lode boli zviazané bokmi k sebe. Každá loď mala celých 45 metrov reťaze vo vode. Ku každej kotve som sapotopil, zaryl ju do piesku a každá kotva držala aj pri spiatočke na 2 000 otáčok.
Skontroloval som, že nemáme reťaze cez seba. Lanami sme boli vyviazaní kvôli možnej bóre a tiež sme proti bóre boli krytí brehom. Dali by sme viac lán, ale použili sme všetky laná, čo sme mali. Každé lano na breh bolo zviazané z 3 až 4 krátkych lán, žiadne dlhé vyväzovacie lano sme, bohužiaľ, lodiach nemali. Niekoľko lán sme tiež použili na zviazanie lodí k sebe a ako springové laná medzi loďami.
Vyviazanie lodí vedľa seba je príjemné, ale nemusí byť bezpečné ani pri dodržaní všetkých zásad
Chvíľku pred polnocou si posádka začala všímať prichádzajúcej búrky. Ja už som spal, takže ma posádka zobudila. Kúsok severne od nás som videl blesky. Mali sme vyviazané 2 laná na južný a jedno na severný breh. Premýšľali sme, že prehodíme jedno lano z južného brehu na severný, ale než sme to stihli urobiť, tak začalo fúkať 40 uzlov zo severu, a to priamo nám do boku.
Skaly pár metrov za kormou...
Naštartovali sme motory. Lano vedúce na severný breh dlho nevydržalo a prasklo uprostred. Začalo nás to znášať na skaly na juhu. Pomocou motorov sme sa vyhli južnému brehu a vietor nás stočil do zátoky provami proti vetru.
Už sme neboli vôbec krytí pred vysokými vlnami, ktoré sa valili do zátoky zo severu. Fendre medzi loďami rýchlo vyskákali a lode sa začali búchať o seba. Vedel som, že musím rýchlo odplávať, než sa o seba lode porozbíjajú.
Moja loď bola tá najviac vľavo. Odviazal som sa od lode vpravo od seba, prudko sa rozbehol dopredu, a pritom sme rýchlo vyťahovali kotvu. Všetko vyzeralo nádejne, pokým sa kotva nezasekla meter pod hladinou, pretože na nej visela reťaz vedľajšej lode. Behom otočky sa reťaze prekrížili.
V túto chvíľu ma vietor začal unášať bokom na provy ostatných dvoch lodí. Dal som spiatočku a zaradil som sa späť na svoje pôvodné miesto vľavo. Kotvu nebolo možné z reťaze susednej lode vyháknuť, pretože všetko bolo extrémne našponované.
Rozhodol som sa, že keď nemôžem kotvu vytiahnuť, tak ju skúsim vysypať a odrezať. Musel som sa jej zbaviť, aby som mohol odplávať. Ďalšie dve lode čakali, než odplávam, a motorom sa držali, aby neskončili na skalách, ktorý boli len pár metrov za nami.
Vysypal som celú reťaz do vody a som ju odrezať. Reťaz však, bohužiaľ, nebola priviazaná lanom, ale bola pripevnená hrdzavým šeklom priamo k lodi. Bežal som po kliešte, aby mohol šekel odstrániť. Zistil som, že v krabici s náradím chýbajú kliešte a nemal som ako kotvu odstrihnúť. Vrátil som sa teda späť k pôvodnému plánu, chcel som kotvu vytiahnuť čo najvyššie sa bude dať a skúsiť vyháknuť reťaz vedľajšej lode.
... a bez motora som s tým už veľa nenarobil
Budem musieť spolupracovať s vedľajšou loďou, aby mi reťaz na chvíľku povolili, až ju budem chcieť vyháknuť. Znovu som rýchlo vyšiel loďou dopredu a začal ťahať reťaz. Keď už zostávalo len 10 metrov reťaze, tak mi skapal motor. Neskôr som došiel k záveru, že sa pravdepodobne jednalo o zanesený naftový filter, a ako som používal vysoké otáčky, tak nestíhala nafta tiecť do motora a ten teda skapal.
Bez motora som s tým už veľa nenarobil. Skúšal som ho znovu naštartovať, ale beznádejne. Otočili sme sa bokom na vietor a plavili sme sa bokom smerom ku skalám. 10 metrov kotvy nás už nemohlo udržať. Behom pár sekúnd sme už boli na skalách. Na skaly sme priplávali hladko, bez nejakého väčšieho nárazu.
Zo začiatku sme stáli len na kýle na dne, ale každá ďalšia vlna nás viac a viac posúvala na skaly a loď sa viac a viac nakláňala. Keď sa mi konečne na niekoľký pokus podarilo naštartovať motor, tak už sa z toho nedalo odplávať. Síce sme stroskotali, ale uľavilo sa mi, keď som zistil, že sa nikomu nič nestalo. V tu chvíľu už sme mohli vystúpiť na breh a posádka bola v bezpečí. Naša loď stroskotala a nebolo v našich silách jej akokoľvek pomôcť.
Naša loď stroskotala a nebolo v našich silách jej akokoľvek pomôcť
Keď sme s našou loďou prestali zavadzať, tak sa pokúsila odplávať loď, ktorá stála vpravo. Chceli odrezať kotvu, aby sa jej rýchlo zbavili, ale narazili na rovnaký problém ako ja. Našťastie však kliešte v náradí mali a pomocou nich a hrubej sily sa kotvy zbavili. A podarilo sa im odplávať.
Potom strávili veľmi nepríjemnú noc na vlnách, ktorú posádka vnútri v lodi prevracala. Ich posledný pohľad, ako sa plavili preč, bol na našu troskotajúcu loď a tak hneď, ako sa dostali na signál, skúšali zohnať pomoc.
Jeden z členov posádky natočil časť stroskotania na video, ktoré tiež zdieľam:
Posledná loď namotala lano na vrtuľu. Jednalo sa o niektoré z lán, čo boli použité pri vyväzovaní lodí k sebe. Pri rýchlom odväzovaní lodí ho niekto nechal pohodené na palube, spadlo do vody a namotalo sa na vrtuľu. Neostalo im teda nič iné ako čakať a dúfať, že ich kotva udrží.
Pretože tam zostali už len ako jediná loď, nemlátili sa bokom so žiadnou ďalšou loďou. Pomaly ich vietor posúval ku brehu a posádka sa pripravovala na podobný osud, ako videli u nás. Našťastie 45 metrov reťaze a dobre zarytá kotva loď udržali, a keď začal vietor slabnúť, tak sa ich pohyb ku brehu zastavil.
Núdzový tábor a záchrana vecí
Moja posádka sa pripravila na vylodenie na breh. Čakali sme, až búrka trochu ustúpi, aby sme sa nezranili vo veľkých vlnách pri vystupovaní z lode.
Zabalili sme si všetky dôležité veci a pozorovali sme, ako v lodi pribúda voda. Keď búrka zoslabla, vystúpili sme na breh, pobrali sme všetky dôležité veci a tiež matrace. Na brehu sme si provizórne ustlali v dostatočnej vzdialenosti od lode, aby nás nemohol zasiahnuť sťažeň, pokiaľ by spadol.
Ešte pred spaním som vybehol na kopec, aby som chytil nejaký signál a zavolal kamarátovi na loď, ktorej sa podarilo odplávať, aby zrušil akúkoľvek záchrannú akciu, že sme všetci, až na loď, v poriadku. S úľavou som zistil, že ani na ostatných lodiach nedošlo k žiadnemu zraneniu. Zišiel som z kopca dole a šiel som spať. Z posádky už opadol stres, mala dobrú náladu a dosť šibeničný humor.
Na brehu sme si provizórne ustali
Ráno sme vstali a vrátili sa do lode po zvyšok vecí. Loď bola z polovice plná vody a vytiekol do nej fekálny tank, takže to nebolo moc príjemné. S potápačskou maskou som plával vo fekálnej vode a zbieral všetky naše veci, ktoré neprešli tráviacou sústavou. Až na pár káblov a kusov oblečenia sa nám podarilo všetko zachrániť. Pomocou člna sme sa začali sťahovať na loď, ktorá zostala na kotve v zátoke.
Zatiaľ čo sme si zbierali naše veci, tak sa tretej lodi podarilo vymotať lano z vrtule a naštartovať. Pomocou člna sme na loď navozili všetky naše veci, ktoré pekne smrdeli. Ďalej sme vzali niekoľko matracov, aby mohla 20 členná posádka na palube pospávať a tiež nejaké laná a fendre, pretože druhá loď o veľa lán a fendrov v noci prišla. O fendre prišla kvôli zničenému zábradliu.
Loď bola z polovice plná vody a vytiekol do nej fekálny tank
Odplávali sme zo zátoky a konečne sme sa dostali na signál. Zistili sme, že tretia loď sa celú noc plavila a už sú niekde pri Novalje. Pýtali sa ma, či sa majú vracať po tú odrezanú kotvu, tak som povedal, že nie. Zdalo sa mi, že už to nič nezmení, lode boli poničené a bolo jasné, že kauciu už neuvidíme. To sa však neskôr ukázalo ako zlé rozhodnutie (poistenie kaucie sme síce mali, bohužiaľ však len od charterovej spoločnosti).
Ráno po stroskotaní odvážame veci
Ako sme situáciu riešili s charterovkou
Volal som do charterovky, aby sme sa dohodli, ako ďalej postupovať. Čakal som, že ma pošlú na najbližší kapitanát, aby sme to oznámili na polícii. Ale povedali mi, nech sa vrátim do Sukošanu. Aby som sa nikam zbytočne neplavil s loďou, kde je 20 ľudí.
Tak sme sa nejakých 10 hodín plavili do Sukošanu, pretože sme to mali cez 50 NM a dorazili sme tam vo štvrtok večer. S basemanagerem sme sa dohodli, že všetko budeme riešiť nasledujúci deň. Očakával som, že nás pošle na kapitanát, aby sme nehodu nahlásili.
Poisťovňa totiž často požaduje protokol z kapitanátu, aby mohla škodu vyplatiť. Ale basemanager nám povedal, že to nebude treba, že sa už dohodol s poisťovňou. Uvedomoval si, že jeden z hlavných dôvodov, prečo sa to stalo, bol stav, v ktorom tá loď bola. Asi majú s poisťovňou dobré vzťahy, pretože vlastnia veľa lodí.
Bol som rád, že nemusím ísť na políciu, pretože pri oficiálnom zápise nehody udeľujú pokutu za priestupok, ktorý si vždy nájdu. V mojom prípade by to najskôr bolo nedostatočné sledovanie predpovede počasia. A pokuta môže byť dosť vysoká.
Kaucia za jednu loď bola 1 600 €. My sme zvolili poistenie kaucie priamo od charterovky za 180 € a zložili sme len malú kauciu 180 €. Dozvedeli sme sa však, že malá kaucia sa okrem iného nevzťahuje na stratené veci, a tých sme postrácali dosť. Fendre, laná, matrace a najdrahšia stratená vec bola tá kotva s reťazou (toto všetko by štandardné poistenie krylo).
Urobili sme chybu, že sme kotvu nevytiahli. Basemanager požadoval od každého z nás ešte 1 600 €. Odmietli sme to zaplatiť, pretože práve preto sme si uzatvárali na mieste poistenie kaucie, aby nás niečo podobné nestretlo.
A keďže najväčšia škoda bola zahodená kotva s reťazou, povedali sme, že nasadneme do auta a po tú kotvu zbehneme. Basemanager nám zasa ukazoval účet na necelých 15 000 € za odtiahnutie stroskotanej lode, ktorá bola odtiahnutá hneď druhý deň, a hovoril, že mu poisťovňa všetko toto ani nezaplatí. Nakoniec po dlhom dohadovaní sme sa dohodli na čiastke 1 600 € dokopy za všetky tri lode. To nám prišlo ako rozumný kompromis vzhľadom na to, že sme sa vyhli pokute na polícii.
Zaplatili sme, odovzdali sme popisy, ako k nehode došlo, nasadli do auta a zamierili sme domov. V Zadare sme sa zastavili na jedle a v tej chvíli volá basemanager, že si to poisťovňa rozmyslela. Po tej búrke začalo viac charteroviek poisťovni hlásiť veľké množstvo škôd a poisťovňa začala od všetkých požadovať policajný zápis. Basemanager odo mňa chcel, aby som šiel na kapitanát v Zadare.
Bolo okolo 15:00 a na kapitanáte nikto nemal byť až do 19:00. Pohádal som sa s basemanagerem, že sa mi nepáčia takéto zmeny. Povedal som mu, že keby som vedel, že pôjdeme na políciu, tak mu predtým rozhodne nebudeme dávať žiadne peniaze. Nakoniec sa teda rozhodol, že na kapitanát ísť nemusíme. Povedal mi, že to nejako vyrieši s poisťovňou, a keď bude nejaký problém, tak ma ešte bude kontaktovať. Našťastie ma už potom nekontaktoval.
Z celej tejto udalosti som si odniesol niekoľko ponaučení
Poistenie. Bohužiaľ, neurobil som si iné poistenie kaucie, než to priamo od charterovky. Myslel som si, že odo mňa nemôžu chcieť viac než tú malú kauciu. Normálne si robievam celoročné poistenie od Boatsafe, ale spoľahol som sa tentokrát na ponuku charterovej spoločnosti. Keby som mal poistenie od Boatsafe, tak získame späť väčšinu z kaucie 1 600 €. Každá charterovka má svoje vlastné podmienky, a po tejto skúsenosti rozhodne odporúčam sa s nimi zoznámiť dopredu. Každopádne, ja už toto poistenie nezvolím (napr. strata člna s motorom alebo jeho odcudzenie je pomerne časté, a na to sa malá kaucia tiež nevzťahuje).
Vyviazanie lodí vedľa seba. Státie troch lodí zviazaných vedľa seba nie je bezpečné. Do budúcna to môžem urobiť len na miestach, kde mám možnosť neustále kontrolovať počasie. Alebo musím mať možnosť nájsť si ešte pred spaním miesto so signálom a skontrolovať aktuálnu predpoveď aj varovania. S jednou loďou by situácia bola o dosť lepšia, pretože by sa lode neničili o seba. Stačilo by zostať na mieste a pomáhať motorom kotve.
Prevzatie lode Loď sa snažím preberať dôsledne. Kontrolujem veľa vecí. Aktuálne mám teda dve novinky na zozname vecí, čo musím kontrolovať – pozrieť si náradie, či v ňom sú aspoň základné veci ako kliešte alebo kladivo, a tiež si skontrolovať, aké je zaistenie reťaze kotvy.
Vysťahovanie. Mali sme si vysťahovať všetky veci z lode hneď v noci. Boli sme však unavení, chceli sme načerpať energiu na nadchádzajúci náročný deň a vedeli sme, že máme čas, lebo loď sa nikam nepotopí. Lenže keby sme povynášali veci na breh hneď, nemali by sme ich od hovien.
Motor. Motor mi blbo štartoval celú plavbu. Vždy som ho však na druhý alebo tretí pokus naštartoval, takže som tomu nevenoval nejakú zvýšenú pozornosť. Pokiaľ sa mi niečo podobné niekedy znovu stane, tak to musím riešiť hneď s charterovkou, pretože motor je tá najdôležitejšia vec na lodi (i keď je to plachetnica) a zlé štartovanie často býva neklamnou predzvesťou upchatého naftového filtra.
TIPY BOATSAFE: Aké poistenie vám v tejto situácii viac pomôže
1. Všetky škody na lodi, vrátane utopenej kotvy či stratených vecí, pokryje naše poistenie kaucie. Výhodou navyše je, že v Boatsafe budeme všetky škody riešiť ako jednu poistnú udalosť, preto aj spoluúčasť zaplatíte len raz.
Poistenie od charterovej spoločnosti (ktoré popisuje Kryštof) môže byť naozaj veľmi nevýhodné. Často obsahuje veľa výluk (okrem stratených vecí sa často nevzťahuje napr. na plachty, pomocný čln alebo na motor, a to všetko v prípade poškodenia musíte zaplatiť) + ťažko sa dozviete presné podmienky. Iné poisťovne zasa posudzujú každú škodu ako samostatnú udalosť, v tomto prípade by ste platili spoluúčasť niekoľkokrát.
2. Škody pri stroskotaní môžu byť naozaj veľké a charterovej spoločnosti môže skutočne odmietnuť plnenie jej poisťovňa. Pokiaľ by potom tieto škody nad rámec kaucie vymáhali od vás, ochráni vás poistenie zodpovednosti skippera.
3. Skipper zodpovedá i za životy a zdravie posádky. Pokiaľ by pri nehode došlo ku zraneniu, skipper by platil bolestné, ušlú mzdu alebo odškodnenie. Tieto (častokrát astronomické) náklady opäť pokryje poistenie zodpovednosti skippera.
4. Pokiaľ by došlo ku zraneniu alebo bola nutná evakuácia, môžete využiť cestovné poistenie pre jachtárov, ktoré kryje liečebné náklady aj prípadný zásah na mori do 200 NM od pobrežia.
Chcete si prečítať ďalšie články o jachtingu a bezpečnej plavbe? Pokračujte na našom jachtárskom blogu!