Dávid si požičal katamarán Lagoon 42 Titus a v júni vyplával z Maríny Frapa v Rogoznici na svoju týždennú plavbu. Plavba bola nádherná a úplne bezproblémová. Pri návrate do maríny sa ale rozfúkala bóra a fúkalo už viac ako23 uzlov…
“Nebol som si celkom istý svojimi schopnosťami, pretože v maríne zo všetkých strán stáli lode a ja som nechcel na poslednú chvíľu urobiť nejakú chybu. Zrazu na mňa z móla zakričal jeden z pracovníkov charterovej spoločnosti, od ktorej som mal loď.
Volal, že dosť fúka, a ponúkol sa mi, že pristane sám. Odpovedal som, že budem rád, a behom 5 minút už bol na lodi a prevzal riadenie. Spadol mi kameň zo srdca a tešil som sa, že uvidím, ako manévruje človek, ktorý tam pristáva každú chvíľu,” rozpráva Dávid.
Dávidov katamarán Lagoon 42 Titus
Fúkalo stále viac, takže sa “nový” kormidelník s loďou rýchlo rozbehol k mólu. Dávid bežal na kormu a hodil laná ďalším pracovníkom charterovky. Tí laná chytili, zaistili a držali. Následne im potom podali mooringy a Dávid priviazal predok lode. Potom sa vrátil na kormu, nechal si hodiť ľavé lano, zafixoval ho a presunul sa k poslednému, pravému lanu...
“Keď som pribehol na miesto, nechal som si hodiť posledné lano a začal ho viazať na loď. Koniec lana mi ale prepadol cez zábradlie. Ešte som teda nemal úplne zaistené vyväzovacie lano, ale v tej samej chvíli dal pracovník charterovej spoločnosti plný plyn dozadu.
Zvyšok lana sa okamžite namotal na skrutku. Bolo to také rýchle, že mi to skoro odtrhlo malíček a prstenník… Ozvala sa rana a trhnutie motora. Počul som, že motor prestal fungovať. Skúsili sme viazacie lano odviazať, ale bolo tak napnuté, že s ním nešlo pohnúť, a tak sme ho museli prerezať," pokračuje Dávid.
Pri namotaní lana sa pohol celý motor a odtrhol odvzdušňovací ventil chladiacej vody
Potápač odmotal lano z vrtule a hodil na palubu. Keď sme otvorili motor, bolo vidieť, že sa celý motor musel pohnúť, pretože bol odtrhnutý plastový odvzdušňovací ventil chladiacej vody, ktorý je pripevnený napevno k lodi. Do lodi okamžite začalo zatekať, odhadom cca liter vody za 5 minút. Bolo jasné, že loď na opravu musia vytiahnuť z vody von," doplňuje Dávid.
Po vytiahnutí lode a prehliadke Dávidovi charterová spoločnosť oznámila, že mu prepadá celá kaucia v hodnote 3000 eur.
Do lode okamžite začalo zatekať
Akú zodpovednosť má pri nehode skipper a akú charterová spoločnosť?
Nehoda je neobvyklá, ale podobnú pomoc od charterovky už prijal kadekto z nás a rozhodne nie je potrebné sa za to hanbiť. Niekedy vám dokonca charterová spoločnosť zakáže priplávanie k mólu (napr. pri väčších katamaránoch) a ujme sa toho sama.
Ako je to ale so zodpovednosťou? Kedy vlastne vám ako skipperovi končí a preberá ju charterová spoločnosť? Niekedy je zložité posúdiť konkrétny prípad, preto sme poprosili o konzultáciu aj JUDr. Jana Onheisera, nášho experta na námorne právo a dlhoročného jachtára.
1. Kto v tomto prípade nesie zodpovednosť, keď skipper využije ponuku charterovej spoločnosti, že tá miesto nej pristane a niečo sa pri tom stane?
Všeobecne platí, že zodpovednosť za jachtu má až do jej vrátenia skipper. Tejto zodpovednosti sa nezbaví ani tým, že prijme pomoc od niekoho iného. Iba v prípade, keby by mu charterová spoločnosť výslovne niečo zakázala / rozkázala urobiť, tak by sa na ňu prenášala zodpovednosť. Iba akceptáciou ponuky pomoci sa skipper zodpovednosti nezbaví.
2. Za akých okolností by zodpovednosť bola na strane charterovej spoločnosti?
Pokiaľ by to charterovka prikázala, tak ide zodpovednosť za ňou. Dobré je v podobnom prípade požadovať od charterovej spoločnosti jednoznačný pokyn a mať pri takom rozhovore svedkov (napr. posádku).
3. Kto zodpovedá za škodu na lodi – skipper alebo nájomca?
Niekedy sa stane, že loď prenajíma niekto iný ako skipper. Za škody na lodi však vždy zodpovedá práve skipper. Ak kauciu platí nájomca, tak sa v prípade jej strhnutia musí nájomca vysporiadať so skipperom. Ten by mal mať poistenie (poistenie môže uzavrieť tiež nájomca, dôležité ale je, aby bol súčasťou posádky a zapísaný na crew liste).
Katamarán Titus
Ako podobnej situácii predísť?
Dávid zhodnotil aktuálnu situáciu, mal obavy, že spôsobí behom posledného pristávania škodu, a tak prijal ponúkanú profesionálnu pomoc. Pristáť mohol samozrejme aj sám, ale ani v tom prípade by nebolo vylúčené, že by ku škode nedošlo.
Chyby, ktorá viedla k namotaniu lana (a dalo sa jej predísť), sa dopustili zrejme obaja aktéri:
Kormidelník má stále sledovať, čo sa deje s lanami behom pristávania, najmä keď dáva plný zadný plyn. Tu je podstatné, kedy kormidelník spiatočku a plný plyn dal. Pokiaľ by už lano bolo priväzované, spiatočku dať musel, aby Dávidovi uľahčil pritiahnutie lode. Nemal však dávať hneď plný plyn, ale pridávať ho postupne, a pri približovaní si stále kontrolovať, či je zadné lano v poriadku a či nemôže dôjsť k jeho namotaniu.
Aj ten, kto lano viaže, si musí strážiť, aby mu pri zaradenej spiatočke nespadlo do vody a nedošlo k namotaniu.
“Chcel som zdieľať svoju skúsenosť, ktorá určite nie je bežná, ale stala sa, a môže varovať ostatných. Ja som veľmi rád, že som mal poistenie kaucie od Boatsafe,” hovorí Dávid.
Prečítať si môžete aj príbeh ďalšieho klienta, kde nájdete kopu ďalších tipov, ako môžete namotaniu lana alebo mooringu predísť vo všetkých možných situáciách (pristávanie, vyplávanie, v maríne). Namotanie mooringového lana na lodnú skrutku bolo totiž najčastejšie hlásenou škodou, ktorú sme v Boatsafe v roku 2021 riešili.
Namotané mooringové lano hralo hlavnú úlohu v ďalšom príbehu pri plavbe z Pirovacu
Chystáte sa vyplávať tiež na more a chcete prežiť dovolenku bez obáv, že o svoju kauciu prídete? Nezabudnite na poistenie kaucie. A pridať si môžete i kompletné cestovné poistenie, poistenie storna a asistenciu SeaHelp. Odporúčame tiež poistenie zodpovednosti skippera a posádky. Od jachtárov pro jachtárov.
Chcem si vybrať poistenieChcete si prečítať ďalšie články o jachtingu a bezpečnej plavbe? Pokračujte na našom jachtárskom blogu!